Uutiset

Viestinnän eettisen neuvottelukunnan kannanotto: Toimitukselle olisi pitänyt kertoa selvästi mielipidekirjoituksen toimeksiantaja

Viestinnän ammattilaisten tulee tuoda selvästi esille sidonnaisuutensa, toimeksiantajansa ja vaikuttimensa. Näin linjaa Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN* kannanotossa, joka koskee Helsingin Sanomissa 23.11.2022 ilmestynyttä, Doven viestintäkampanjaan kytkeytynyttä mielipidekirjoitusta.

VEN pitää tärkeänä, että viestinnän ammattilaiset ovat tarkkoja sidonnaisuuksistaan ja tuovat yksiselitteisesti esille toimeksiantajansa ja vaikuttimensa. Medialle lähetettävissä teksteissä on tuotava selvästi esille sekä kirjoittajien että tekstien taustat. Avoimuus vahvistaa yleisön luottamusta kaikkia osapuolia kohtaan – oli kyse sitten somevaikuttajista, viestintätoimistoista ja niiden toimeksiantajista tai mediasta.

Kannanotto:

Lisätietoja: Viestinnän eettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja Päivi Sihvola 040 7574992.

* Neuvottelukunnan taustayhteisöjä ovat viestinnän ammattilaisia edustavat ProCom ry, Viesti ry ja julkisen alan viestijöiden JAT ry sekä markkinointia ja viestintää tekevien ja ostavien yritysten verkosto Marketing Finland. Neuvottelukunnan tehtävänä on ottaa kantaa viestinnän eettisiin kysymyksiin ja ylläpitää viestinnän eettisiä ohjeita. Lisätietoja ven.fi.

JAT logo - Julkisen alan tiedottajat